Het schrijven van goede webteksten



Schrijf teksten alsof er geen links zijn

Schrijf teksten die prettig te lezen zijn. Links hoeven niet van tevoren te worden aangekondigd. Ook is het overbodig om het mechanisme achter het volgen van een link te beschrijven.

Goed voorbeeld: vlotte, heldere tekst
Zonder hyperlinks was het World Wide Web nooit een succes geworden.

Slecht voorbeeld: het mechanisme noemen
Klik hier voor meer informatie.

Zie ook: DigiToegankelijk > Schrijf een linktekst waaruit het doel van de link duidelijk af te leiden is




Het e-mailadres zichtbaar in de linktekst

Het e-mailadres waaraan het te versturen bericht is gericht, moet om de volgende redenen zichtbaar zijn in de linktekst.
  • Soms kunnen bezoekers niet direct in staat een bericht versturen. Zo zullen computers, in bijvoorbeeld een openbare bibliotheek of op een school, geen e-mailprogramma’s bevatten of zijn niet ingesteld op indivuele gebruikers.
  • Veel webgebruikers maken gebruik van (online) e-mail diensten, zoals Hotmail, Gmail of Yahoo Mail. Deze werken vaak niet via e-mail programma’s, maar via een website.
  • Sommige browsers en e-mail programma’s begrijpen simpelweg het mailto protocol niet.
Dergelijke bezoekers zullen het e-mailadres willen noteren of kopiëren om op een ander moment of op een andere manier een bericht te versturen. Bezoekers voor wie een e-maillink wel gewoon werkt, hebben als voordeel dat het hun duidelijk wordt dat de link een e-maillink is en dat het volgen hiervan hun e-mail programma zal openen.

Een correcte e-maillink
jeroen@telartis.nl






Informeer en instrueer de bezoeker

Contentbeheerders kunnen bij de link naar het bestand het volgende aan de bezoeker te vertellen.
  • De inhoud van het bestand.
  • Het bestandsformaat. Eventueel met suggesties voor het openen van dit bestandsformaat.
  • De bestandsgrootte. Eventueel met een indicatie van de downloadtijd.
    Bijvoorbeeld: ‘2 minuten op een 56k modem’.
  • Een datum van plaatsing of aanpassing, wanneer het een bestand betreft ” bijvoorbeeld een adreslijst ” waarvan de inhoud regelmatig verandert of wordt aangevuld.

Een voorbeeld van een informatieve download-link
Download het vergaderrapport van 17 februari 2004 (PDF-formaat, 140K)
PDF bestanden kunt u openen met onder meer de gratis Adobe Acrobat Reader.






Kopregels

Voor kopregels heeft de contentbeheerder de beschikking over de heading elementen 1 tot 3. De heading 1 wordt gebruikt voor de belangrijkste kopregel(s) op een pagina, de heading 2 voor kopregels hieronder. Daaronder volgen kopregels met heading 3. Gebruik in ieder geval op elke pagina een heading 1. Het is niet raadzaam om niveaus in de heading-hiƫrarchie over te slaan.